Kan inte sova? Hur du botar sömnlöshet

“Jag kan inte sova! Men jag måste verkligen sova. Jag ska upp tidigt imorgon. Är klockan redan 02:21? Jag kommer bara få 3,6 timmars sömn! Hur ska jag orka prestera på jobbet imorgon?” Känns dessa tankegångar igen? Då ska du fortsätta läsa.

(Ligger vaken i sängen)

Mig (till mig själv): Varför kan jag inte sova? Jag är trött. Jag gjorde alla de rätta sakerna. Lamporna är dimmade, jag drack inget kaffe på kvällen, gjorde inte något aktivt de senaste 3 timmarna … Men oj! Klockan är redan 3:11 på natten! Hur ska jag fungera imorgon? …

(mer tid passerar)

Vanligtvis går jag till sängs när jag knappt kan hålla ögonen öppna. Men, när jag har något viktigt att vakna för nästa dag och vill gå och sova tidigt, har jag alltid svårt att somna.

Det är frustrerande. Ju mer jag vill sova, desto vaknare blir jag.

Jag brukade gå upp från sängen och försöka jobba lite. Jag vet att det inte är bra att stimulera sinnet när man försöker sova men det verkade som ett slöseri med tid att bara ligga i sängen vaken.

Jag brukade jobba tills mina ögon blev tunga och sedan gå och lägga mig. Nästa morgon hade jag mycket svårt att vakna och var distraherad hela dagen. Det blev till en barriär i mitt liv.

Lyckligtvis för mig (och dig) hittade jag en teknik som har fungerat mycket bra för att hjälpa mig att sova. Det är enkelt och effektivt och du behöver inte köpa något speciellt. Det bästa är att den här tekniken är bra även om du inte somnar.

Fortfarande intresserad? Fortsätt läsa …

Här är vad du kan göra för att somna snabbare:

  1. Gå till sängen och lägg dig ner på rygg med armarna längs sidorna
  2. Bli helt medveten om din andning (in och ut). Lägg märke till att din mage går upp och ner med andetaget. Lägg gärna en hand på bröstet och en på magen. Det är viktigt att din andning är djup och då ska det inte bara röra sig på bröstet utan även på magen.
  3. När du är medveten om ditt andetag, rikta uppmärksamheten till en del av din kropp exempelvis ditt vänstra ben. Andas in och slappna sedan av den kroppsdelen när du andas ut. Börja från toppen av din kropp och upprepa processen med medvetenhet, med avslappning för varje kroppsdel ​från huvud till fötter. Tänk: huvud -> ögon -> näsa -> mun -> axlar -> bröst -> mage -> lår -> vader -> fötter -> tår.

Normalt somnar jag ganska snabbt. Jag kommer inte ihåg att jag någonsin att gått förbi axeln i proceduren.

Slutsats

Denna djupa avslappningsövning hjälper till att slappna i hela kroppen och samtidigt andas djupt. Jag använder den här metoden hela tiden nu och det fungerar. Nästa gång du inte kan somna, slappna av djupt genom att vara uppmärksam och slappna sedan av del för del av din kropp.

Denna metod är så effektiv att jag nästan somnade när jag skrev denna artikel.

Jag skojar inte.

För de som fortfarande har problem med att sova på natten, kan du prova dessa 15 sömntips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *